Cieśń nadgarstka - diagnoza i leczenie

Zespól cieśni kanału nadgarstka-jest to najczęstsza neuropatia uciskowa wywołana uciskiem nerwu pośrodkowego w kanale nadgarstka.

Najczęściej występują nocne mrowienie, drętwienie, bóle ręki. Ale podobne objawy mogą występować również w dzien. Częstym objawem jest również osłabienie chwytu. Często ból promieniuje do barku, aż do szyi. W większości przypadkach ucisk nerwu pośrodkowego jest spowodowany uciskiem przez troczek zginaczy nerwu pośrodkowego.

Bardzo częsta ale nie jedyna przyczyna powstanie zespołu cieśni kanału nadgarstka jest praca fizyczna. W większości przypadków zespół cieśni kanału nadgarstka występuje z przyczyn nie jasnych wiec można go określić jako zespól idiopatyczny.

Warto pamiętać lecz, ze zespól może wynikać również przy następnych chorobach;

• Cukrzyca
  • Choroby tarczycy
  • RZS
  • Szpiczak mnogi
  • Hemofilia
  • Dna moczanowa
  • Stan po urazach, zakażeniach w obrębie ręki
  • Inne

dłonie, nadgarstek

Nerw pośrodkowy jest utworzony z polaczenia dwóch korzenie splotu ramiennego

Zawartość kanału nadgarstka stanowi 9 ścięgien zginaczy palców oraz nerw pośrodkowy.

ZSCK wywołuje zaburzenie odpływu żylnego, upośledzenie dopływu tlenu i substancji odżywczych, zaburzenia metabolizmu nerwu pośodkowego. W zaawansowanym stadium choroby leczenie może okazać się mniej skotezcne.

Ważne w leczeniu zespołu cieśni kanału nadgarstka jest dekompresja uciśniętego nerwu , co w większości przypadków powoduje poprawę kliniczna.

Rozpoznanie zespołu cieśni kanału nadgarstka opiera sie na objawach klinicznych oraz na badaniach dodatkowych. W tym EMG, w niektórych przypadkach USG również jest pomocne.

Najczęstsza metoda leczenie zespołu cieśni kanału nadgarstka jest leczenie operacyjne (uwolnienie nerwu pośrodkowego, przecięcie troczka zginaczy)

Ważne, zęby leżeniem , w tym operowaniem wyżej wymienionej choroby zajmował się doświadczony lekarz ortopeda, lub specjalista chirurgii ręki. Ponieważ bardzo ważne jest pamiętać szczegółowa anatomie ( przebieg nerwu pośrodkowego, przebieg galadzki ruchowej oraz skórnej dłoniowej. Ważne znać różne warianty anatomiczne, oraz być przygotowanym na nie typowy przebieg operacji)

Lekarz Igor Pocztywa jest specjalista ortopedii i traumatologii narządu ruchu, cały czas szkolącym się oraz polepszającym swoje umiejętności, jest bardzo doświadczonym w leczeniu operacyjnym zespołu cieśni kanału nadgarstka. W swojej praktyce wykonał mnóstwo zabiegów pierwotnych oraz wtórnych.

Po zabiegu pacjent nigdy nie jest pozostawiony sam ze sobą, jest cały czas kontrolowany oraz konsultowany przez lekarza.

Lekarz I.P ma możliwość wykonywania operacji zespołu cieśni kanału nadgarstka( oraz innych zabiegów w obrębie ręki) w ramach NFZ oraz w ośrodkach prywatnych

20240610114136ab9ed27c0825094718
20240610114142a08cfeac0825094718